Plitvicer meren - Reisverslag uit Rabac, Kroatië van Jos en Astrid Velthuis - WaarBenJij.nu Plitvicer meren - Reisverslag uit Rabac, Kroatië van Jos en Astrid Velthuis - WaarBenJij.nu

Plitvicer meren

Door: josenastrid

Blijf op de hoogte en volg Jos en Astrid

13 Juni 2012 | Kroatië, Rabac

Vandaag, woensdag 13 juni, begon de dag voor ons om 5 uur, we werden gewekt en rond 5.15 uur zijn we opgestaan, rond 6 uur waren we beneden en hebben een broodje gegeten en zijn naar het station gelopen waar om 6.30 uur de bus vertrok richting de Plitvicer meren.
Gelukkig was Rabac het beginpunt, dus wij stapten als eersten in, en zaten voorin de bus en hadden panoramauitzicht!
Na meerdere stoppunten waren we bij Opatija compleet en kon de tocht echt ingezet worden.
Om 9.15 uur hadden we de eerste stop voor een bak koffie, en om 9.30 uur zijn we de weg vervolgd, langs de kustlijn van Kroatië, we hebben genoten van de prachtige uitzichten over de eilanden Cres en Krk en de mooie berglandschappen.
Rond 11.15 uur was er een wat langere stop bij een restaurant 10 minuten van de Plitvicimeren. Om 12 uur stonden we bij de ingang, en zijn met een bootje naar de overkant vertrokken en vandaar uit zijn we gaan lopen, wat we zagen was geweldig, de ene waterval nog mooier dan de andere, en het water was werkelijk aquablauw is, het loof aan de bomen is echt knalgroen, gewoon een droom. Onder het lopen hoor je vogels fluiten en kikkers kwaken, helemaal super.
Jammer genoeg waren we met een gezelschap en moet je met de groep mee, maar voor ons is wel zeker dat we nog eens teruggaan.
Ook zo bijzonder zijn al die watervallen en de hoogteverschillen zo mooi!
Na ruim 1.5 uur kwamen we bij de kade aan waar we met een boot mee zouden gaan, en tot onze grote verbazing kwamen we een neef en zijn vrouw tegen terwijl we stonden te wachten. Wat wel heel toevallig is , is dat wij Jos en Marijke vorig jaar ook al in de Toscane tegenkwamen en niet van elkaar wisten dat wij op vakantie gingen!
Na even bijgekletst te hebben, zijn we op de boot gestapt en daarna begon het te regenen, heel jammer, maar na een 20 minuten was het weel droog. Doordat de luchtvochtigheid in dat gebied heel hoog is, hebben we niet het gevoel gehad dat we natter werden van de regen dan van de luchtvochtigheid.Rond 16 uur moesten we de bus weer in en zijn we weer begonnen met de terugreis. Weer dezelfde weg, we zijn nog gestopt bij een boerenvrouwtje wat snap, kaas en honing verkocht, we konden daar proeven en het was natuurlijk de bedoeling om wat te kopen.
Wat ons opviel in dat gebied was dat er nog heel veel huizen als wrak leeg stonden, de kogelgaten van de oorlog ernog in zaten en er vaak de kozijnen ook al uitgesloopt waren, dit zijn over het algemeen woningen die nog steeds eigendom zijn van de Serviërs, best heel indrukwekkend.
Onderweg in de bus hebben we nog vele mooie foto`s gemaakt, prachtige wolkenluchten gezien, mooie CB`s met ijskappen en natuurlijk de mooie kustlijn weer.
Rond 21 uur waren we terug in het hotel, waar men nog snel voor ons wat eten heeft opgewarmd.
De eetzaal was verlaten, iedereen zat voor de wedstrijd Nederland-Duitsland. Wij zijn even in het atrium gaan zitten, even nagenieten van al het moois met een drankje en rustig luisteren naar livemuziek..... wat kan vakantie toch mooi zijn!

• 14 Juni 2012 - 06:35

Wilma:

Hoi Jos en Astrid bedankt dat je ons laat meegenieten van al dat moois.
    Wat een geweldige vakantie.

groetjes Wilma

• 14 Juni 2012 - 10:13

Mandy:

vind het echt schitterend , zoveel verschillende kleuren water , en hoe het allemaal loopt , echt mooi
Jos en Astrid

Wij vinden het leuk om te reizen en genieten van cultuur, natuur, gezelligheid en lekker eten! In Italië raken we niet uitgekeken!

Actief sinds 09 Juni 2011