Orvieto - Reisverslag uit Sinalunga, Italië van Jos en Astrid Velthuis - WaarBenJij.nu Orvieto - Reisverslag uit Sinalunga, Italië van Jos en Astrid Velthuis - WaarBenJij.nu

Orvieto

Door: josenastrid

Blijf op de hoogte en volg Jos en Astrid

28 Juni 2011 | Italië, Sinalunga

Eindelijk was het dan zover, we zijn in Orvieto geweest, voor 2 jaar terug was het niet gelukt, vorig jaar wilden we op de terugweg van Rome een stop maken om die prachtige dom op die grote bult te bezichtigen, maar dat konden we niet redden, en nu moest het er maar van komen.
Het was vandaag de warmste dag tot nu toe, met maar liefst 35.5°C hier in het buitengebied, hoe warm zou het in de stad wel niet geweest zijn.....
Vanmorgen op tijd vertrokken, binnen een uurtje hadden we de auto geparkeerd in "hoog" Orvieto. De wandeling naar de Dom was nog een klein kwartiertje.
We hebben eerst maar eens plaats genomen op een terrasje op het plein voor de dom, om eens de buitenzijde goed te observeren, wat een pracht en praal aan de buitenzijde, en dat voor in die tijd ( 1200-1300) We hebben Siena en Florence gezien, maar deze was van de buitenzijde zekers zo mooi, vooral de figuren die van kleine steentjes zijn gemaakt ( zie de detailfoto`s in het fotoboek).
Na de koffie met cakes hebben we een entreekaartje gekocht en hebben ons opgemaakt voor de binnenzijde. Als je binnenloopt is het eerste wat je denkt, wat een tegenvaller, een groot kaal en leeg gebouw. Loop je door naar voren, dan heb je 2 zijkapellen, die van boven naar beneden helemaal zijn bedekt met fresco`s! Ook het hoofdaltaar bestaat uit alleen maar fresco`s. Het orgel daaren tegen was fenominaal mooi, zelden zo`n mooi orgel gezien. Jammer genoeg mocht er van binnen niet gefotografeerd worden, maar na even gezeten te hebben kwamen we er achter dat zich niemand aan die regel hield en hebben we ook maar voorzichtig de camera uit de tas gehaald en wat foto`s gemaakt.
Na het bezoek van de dom hebben we de bovenstad verder bekeken, eerlijk gezegd vonden we het verder niet zo de moeite waard, wel erg veel keramiek winkeltjes, horeca en terrasjes. Wat ons verder opviel was dat we erg veel Nederlanders en Belgen tegen kwamen, we hebben nog een tijdje met een groepje Nederlanders gesproken en wat ervaringen uitgewisseld.
Terug op Podere Alberese groeiden de bloemkolen al aardig aan de horizon en na korte tijd begon het wat te donderen in de verte, het onweersfront trok hier mooi langs, van regen kwam het hier helemaal al niet. Wel was na de passage van het front een mooi aambeeld, verlicht door de ondergaande zon, te zien. Morgen beloofd het weer een warme dag te worden, we bezoeken dat Perugia en Assisi.

Verslag uit: Italië, Sinalunga